Odstoupení od smlouvy

7. Odstoupení od spotřebitelské smlouvy
7.1. Při uzavření spotřebitelské smlouvy za použití prostředků komunikace na dálku má spotřebitel právo odstoupit od spotřebitelské smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od dne převzetí zboží (případně obdržení jiného plnění dle obsahu smlouvy), přičemž v případě, že předmětem spotřebitelské smlouvy je několik druhů zboží nebo dodání několika částí, běží tato lhůta ode dne převzetí poslední dodávky zboží. V uvedené lhůtě musí spotřebitel odeslat dodavateli úkon o jednání, se kterým je spojen projev vůle směřující k odstoupení od spotřebitelské smlouvy. Odstoupení od spotřebitelské smlouvy může spotřebitel zasílat mimo jiné na adresu provozovny dodavatele či na jeho e-mailovou adresu uvedenou v záhlaví. Spotřebitel je pro odstoupení od spotřebitelské smlouvy dle tohoto ustanovení oprávněn využít vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy umístěného zde. Dodavatel vždy potvrdí spotřebiteli obdržení sdělení o odstoupení od spotřebitelské smlouvy bez zbytečného odkladu.

7.2. Při odstoupení od spotřebitelské smlouvy spotřebitelem ve smyslu §1829 odst. 1 NOZ (viz ustanovení 7.1 těchto obchodních podmínek) se taková smlouva od počátku ruší. Práva k uvedenému odstoupení od smlouvy může spotřebitel využít bez jakékoliv sankce. Veškeré náklady související s navrácením zboží v případě odstoupení od spotřebitelské smlouvy dle věty první tohoto ustanovení nese spotřebitel. Jedinou výjimkou je postup, kdy zboží lze vrátit běžnou poštovní cestou, v takovém případě nese náklady na takové poštovné dodavatel.

7.3. Odstoupí-li spotřebitel od spotřebitelské smlouvy (viz ust. 7.1 těchto obchodních podmínek), zašle nebo předá dodavateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, zboží, které od něho obdržel. Odstoupí-li spotřebitel od spotřebitelské smlouvy, vrátímu dodavatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky, které od něj obdržel, včetně nákladů na dodání zboží. Jestliže spotřebitel zvolil jiný než nejlevnější způsob dodání zboží, který dodavatel nabízí, vrátí dodavatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží. Dodavatel vrátí spotřebiteli přijaté peněžení prostředky stejným způsobem, jakým je od něho přijal, jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady. Dodavatel však není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží dodavateli odeslal.

7.4. Zboží se při využití práva na odstoupení od spotřebitelské smlouvy doporučuje vrátit v původním obalu, zboží je třeba vrátit nepoškozené, bez známek užívání, včetně veškerého příslušenství, záručních listů a návodů. V případě poškození zboží v době jeho držení spotřebitelem, či bude-li zboží vráceno nekompletní, bude po spotřebiteli nárokováno plnění dle ceníku uvedeného zde, tím však nejsou dotčeny jiné nároky dodavatele dle NOZ, např. nárok na náhradu újmy či vydání bezdůvodného obohacení. Pouze v případě, kdy je snížena hodnota vraceného zboží z důvodů nutných k obeznámení se s povahou a vlastnostmi zboží, včetně jeho funkčnosti (rozbalení zboží tak, aby nebyl zbytečně poškozen jeho obal a užití nutné k seznámení se povahou, vlastnostmi a funkčností zboží, čímž se však nerozumí běžné užívání zboží spotřebitelem), a to přiměřeným způsobem, nemá dodavatel nárok na plnění dle předchozí věty. Nárok na úhradu škody vzniklé na zboží je dodavatel oprávněn jednostranně započíst proti nároku spotřebitele na vrácení kupní ceny (potažmo ceny za poskytnutí licence či sublicence).

7.5. Spotřebitel je srozuměn s tím, že dle §1837 NOZ nemůže odstoupit od smlouvy o

a) poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a dodavatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy,

b) dodávce zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatel a k němuž může dojít během lhůty pro odstoupení od smlouvy,

c) dodání alkoholických nápojů, jež mohou být dodány až po uplynutí třiceti dnů a jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávislých na vůli dodavatele,

d) dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu,

e) dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím,

f) opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost; to však neplatí v případě následného provedení jiných než vyžádaných oprav či dodání jiných než vyžádaných náhradních dílů,

g) dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit,

h) dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového programu, pokud porušil jejich původní obal,

i) dodávce novin, periodik nebo časopisů,

j) ubytování, dopravě, stravování nebo využití volného času, pokud podnikatel tato plnění poskytuje v určeném termínu,

k) uzavírané na základě veřejné dražby podle zákona upravujícího veřejné dražby, nebo

l) dodání digitálního obsahu, pokud nebyl dodán na hmotném nosiči a byl dodán s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy, přičemž dodavatel tímto sděluje spotřebiteli, že tento v takovém případě nemá právo na odstoupení od spotřebitelské smlouvy.

7.6. Je-li společně se zbožím poskytnut spotřebiteli dárek, je darovací smlouva mezi dodavatelem a spotřebitelem uzavřena s rozvazovací podmínkou, že dojde-li k odstoupení od spotřebitelské smlouvy spotřebitelem, pozbývá darovací smlouva ohledně takového dárku účinnosti a spotřebitel je povinen spolu se zbožím dodavateli vrátit i poskytnutý dárek.